+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Eier
    Ble medlem
    Mar 2009
    Bosatt
    Trondheim
    PSN
    LtdEdFred
    Nivå
    66
    Poeng
    9977
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    Three Friends1 year registered5000 Experience PointsOverdriveTagger Second Class

Play.com - Diskuter billige spill og tilbehør (under 200,-)

Les dette om det er noe du lurer på angående Play.com og bestilling!
    Fakta om play.com

Finnes det en metode som lar meg sortere PS3-spillene så jeg bare får se de som koster mindre enn tollgrensa?.
    Ja, les nederst i dette innlegget.

Diverse info om kurs og toll.
    Tollvesenets omregningskurer.
    Dette er valutakursen tollvesenet går etter når di skal fortolle noe, så det er verdt å dobbelsjekke kursen her hver uke.
    Varer med verdi UNDER 200 kr blir ikke fortollet, varer med verdi OVER 200 kr blir stoppet i tollen og fortollet.

(Eksemplene er laget 6 mars 2009.)
    Hvis varen koster 19,99£, som tilsvarer 201,10 Kr, så blir den stoppet i tollen.
    Hvis varen koster 18,99£, som tilsvarer 191,04 kr, så blir den IKKE stoppet i tollen.
    Spill som ofte er på tilbud fra play.com er vanligvis på 17,99£, som tilsvarer 180,98 kr, noe som er godt under den magiske 200 kr tollfrie grensen.
    (Les til venstre/midten i tabellen for å se når kursen til tollvesenet endres, den oppdateres ca ukentlig.)
    Skal prøve å oppdatere kursen hver gang jeg oppdaterer listen, som skal stå øverst i tråden min her.

Om PlayTrade.
    PlayTrade tas IKKE med på denne listen, da en må kjøpe i Euro istedenfor Pund skal en kjøpe ifra PlayTrade, noe som er noe dritt.
    (En ser at det står "BUY - From PlayTrade" ved kjøpe knappen, og det står ikke noe i beskrivelse om spillet er på lager, ikke på lager, eller om det kommer inn senere på lager, dvs. at det spillet selges kun fra Playtrade.

Priseksempler på hvorfor PlayTrade suger:

Prince of Persia koster 16.99£, og er KUN igjennom PlayTrade.

16.99£ = ca 170 kr, siden en må kjøpe med Euro fra PlayTrade, trykker på Euro symbolet oppe til høyre, så blir det;
    39,99€ = ca 357 kr, med Euro så blir det over dobbelt så mye å betale...
    Derfor er ikke PlayTrade med!
    Så ikke link til ting som kun selges fra PlayTrade.

Hvor mye betaler jeg i toll om varen jeg kjøper er over tollgrensen og blir stoppet i tollen?.
    25% av kjøpesummen i moms pluss 99kr til Posten i enten "forenklet tollbehandlingsgebyr" eller "tollagerleie".
    Posten tar 99kr i gebyr for pakker under 1000kr.
    Ta også med treg postgang i beregningen så fort Posten/Tollen får tak i varen. Kan som regel anta 3-7 dager ekstra når de drittsekkene får tak i den.
    OG at du må hente den personlig på posten
    (Takk til newman, sakset dette svaret fra hans innlegg i denne posten.)

Om antall varer du kjøper og hva som blir sendt.
    Uansett hvor mange forskjellige ting/spill/filmer du kjøper ifra play.com, så sender play.com ALLTID hver ting/spill/film i hver sin egen pakke.

Kjøper du f.eks 42 Blu-Ray, og 16 spill på samme bestilling/handlekurv, da sender play.com deg 58 små individuelle/forskjellige pakker i posten.
    Så ikke tenk over at det kan bli noe toll tull hvis du kjøper flere varer samtidig.
    Så lenge hver enkelte vare du kjøper er UNDER tollgrensen, som er på 200 kr, da er det ikke neo å være urolig over.

Play.com sender filmer/spill som brevpost, derfor kan di enkelt sende flere små pakker uten å tape på dette.

Play.com har gratis frakt på alle sine ting.
    (Di har vel "frakten" regnet med i prisen som jeg har forstått det?)

Når du kan forvente å få varen i postkassen.
    Leveringstid kan faktisk variere, alt ifra 3-4 dager på det raskeste til nesten en måned for noen enkelte uheldige sjeler, men det er sannsynligvis posten/tollen i norge som er skyld disse i forsinkelser.
    Normal leveringstid som folk flest opplever er ca en uke. I tillegg til normal postgang så er den store variasjonen i leveringstid fordi Play.com fyller opp en eller flere containere før de sender den av gårde. Bestiller du rett etter at en container er fyllt opp må du vente på neste og det tar derfor lenger tid.

Om lagerstatus på varer fra Play.com.
    Er en vare "out of stock" så ikke fortvil, du legger den i handekurven din, og kjøper den som normalt, play.com sender deg da varen så fort di får varen du kjøpte på lageret sitt, til den prisen du kjøpte den for der og da.
    Så du blir IKKE "lurt" av play.com med at du f.eks "plutselig" må betale mer for varen fordi den steg i pris fra du kjøpte den til den kom inn på lageret igjen.
    (Tror faktisk også at hvis varen SYNKER i verdi i fra du kjøper en vare (som er out of stock) og til di får den inn på lageret, så betaler du for det den koster der og da, dvs mindre.)

Jeg vet ingen måte en kan finne ut ca når di får varer som er out of stock tilbake på lageret sitt, en må bare vente tålmodig, og kan følge med på ordrehistorikken om/når den blir sendt.

Vil du spare penger bruker du play.com, vil du ha varen så fort som mulig selv om varen er out of stock, da bør du nok ikke vente siden ingen vet hvor lenge en må vente.

Det er veldig mange som kan anbefale å kjøpe ifra play.com, det er en veldig bra og seriøs side. :clap:

Stor takk til Master CB som har laget denne oversikten til oss. Grunnet opprydding har vi startet denne tråden på nytt og lagt til litt.

Playr - Play.com made easy
    samdret har laget en genial innretning som lister opp alle PS3-spillene og tilbehøret Play har å tilby og lar deg sortere etter tittel, pris mm (OBS! bruk av Playr krever en enkel registrering). Playrs største styrke er nok muligheten til å legge til spill i favoritter. Dette gjøres ved å trykke på stjerna ved siden av spillet/tilbehøret du er interessert i. Hvis du aktiverer notifications vil du da få en mail når prisen faller under £20 (som er ca 200,-). Klikk her for å se et bildeeksempel.
    Sist endret av LtdEdFred : 16th May 2011 kl 00:54

Alright, so ya see a hot girl, and you're like "okay, I appreciate your exterior beauty, because you've definitely worked at it. With the clothing and the jewelry, and the makeup and stuff." But secretly, I'm just like "hey man, where is the chase, and how do I cut to it?

Lara Croft
    Ble medlem
    Mar 2008
    Bosatt
    Asker
    PSN
    UnoaleX
    Nivå
    68
    Poeng
    10702
    Ryktenivå
    5
    Achievements:
    Three FriendsOverdriveVeteran10000 Experience Points
    24.99£ har aldri blitt stanset i tollen hos meg. Så at biit.no regnet om 24.99 til 199kr nå!
    ***REBELS^AT^WAR!***
    [Arctic Warrior Invasion]
    WH stats: Globalrank nr89 Points 583198 Kills 142207 Deaths 48758 KDR 2.93
    2199hrs
    www.myhawk.org (link opd.)
    GB EU ladder 1. plass 2009 & GB EU 2. plass Play-off 2010
    EU 6vs6 Champion 2009 & GB NA winners 2010
    Champion`s Blade Vinner

Eier
    Ble medlem
    Oct 2007
    Bosatt
    Oslo
    PSN
    Djrabbit
    Nivå
    69
    Poeng
    10905
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    Recommendation Second ClassVeteranThree Friends10000 Experience Points
    da tar de veldig feil iallefall, for 24.99£ er ca 228 kroner om dagen.

Eier
    Ble medlem
    Jan 2008
    Bosatt
    Billingstad
    PSN
    Thelle
    Nivå
    65
    Poeng
    9593
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    Three FriendsRecommendation Second ClassTagger Second Class5000 Experience PointsOverdrive
    Tollvesenets sats for 04.10-10.10.2010 er 9.380 pr £
    Det gir en tollpris på 234.41,-

-Thelle-

Here I am now, entertain me!
    | Spill og utsyr | Mitt oppsett |
    Call me Mr. Flintstone, and I will make your bed rock!

Crash Bandicoot
    Ble medlem
    May 2009
    Bosatt
    Moss
    PSN
    pettla77
    Nivå
    27
    Poeng
    2136
    Ryktenivå
    3
    Achievements:
    1 year registered1000 Experience Points
    Vær obs på at noen ganger så er ikke omregningskursen på toll.no alltid helt korrekt.
    Dette kommer av at kursene endres hver dag i bankene og derfor kan det være små endringer i summen (som regel så er det ikke snakk om mye)

Eksempel vis så er kursen for £ i dag på 9,249, mens toll.no oppgir den til 9,380

Eier
    Ble medlem
    Mar 2009
    Bosatt
    Trondheim
    PSN
    LtdEdFred
    Nivå
    66
    Poeng
    9977
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    Three Friends1 year registered5000 Experience PointsOverdriveTagger Second Class
    Samme hvor "feil" Toll.no tar så er det de du må følge når du bestiller for det er de kursene som brukes ved tollavregning.

Unoalex: Det varierer nok litt med hvem som tar i mot pakken. Har også opplevd å få gjennom ting som er tydelig markert med en verdi over (rett over riktignok) 200,-

Alright, so ya see a hot girl, and you're like "okay, I appreciate your exterior beauty, because you've definitely worked at it. With the clothing and the jewelry, and the makeup and stuff." But secretly, I'm just like "hey man, where is the chase, and how do I cut to it?

Crash Bandicoot
    Ble medlem
    May 2009
    Bosatt
    Moss
    PSN
    pettla77
    Nivå
    27
    Poeng
    2136
    Ryktenivå
    3
    Achievements:
    Sitat Opprinnelig skrevet av LtdEdFred Vis innlegg
    Samme hvor "feil" Toll.no tar så er det de du må følge når du bestiller for det er de kursene som brukes ved tollavregning.
    Ja dette stemmer, men ikke når det gjelder prisen på selve varen som bestilles.
    Da gjelder dagsprisen på valutaen du skal kjøpe fra

Eier
    Ble medlem
    Mar 2009
    Bosatt
    Trondheim
    PSN
    LtdEdFred
    Nivå
    66
    Poeng
    9977
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    Akkurat når i løypa de drar kursen ut av flosshatten aner jeg ikke. Har du en kilde på dette? Kjekt å vite selv om kursen sjelden varierer mange ørene mellom man bestiller og varen kommer til landet. Kjekt å vite uansett.

Eier
    Ble medlem
    Jan 2008
    Bosatt
    Billingstad
    PSN
    Thelle
    Nivå
    65
    Poeng
    9593
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    Three FriendsRecommendation Second ClassTagger Second Class5000 Experience PointsOverdrive
    Tollen tar å bestemmer seg for kursen litt før den "gamle" kursen går ut. De ser an markedet litt og vil alltid velge en kurs over den "normale" kursen.
    Når det gjelder kjøp, så er det jo bankens vekslingskurs som gjelder for belastning av konto, men når det gjelder moms, toll osv. Så gjelder tollens egne satser. Så da kan man "plutselig" gå på en smell om velger ett produkt som ligger i grenseland på grensa ved vekslingskurs.

-Thelle-

Eier
    Ble medlem
    Dec 2008
    Bosatt
    Tromsø
    PSN
    samdret
    Nivå
    42
    Poeng
    4377
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    1000 Experience PointsThree FriendsOverdriveVeteran
    http://toll.no/templates_TAD/Article...age=NO#kostnad - Kort og godt....
    http://toll.no/templates_TAD/Tolltar...epslanguage=NO - Gjeldende omregningskurser
    http://toll.no/templates_TAD/Tolltar...valutakode=GBP - Direktelink til valutakursen de siste 10 år for pund (GBP)

Siden ingen orker søke selv...

Edit: istedenfor å takke, så er folk vanskelige.
    Sist endret av samdret : 7th October 2010 kl 01:32
    Vil du bli varslet (via e-post) når et spesielt spill blir billig (<200,-)?
    Vil du se en liste over spill som du kan sortere etter pris, lagerstatus og release dato m.m?

Da er Playr noe for deg!
    (Eksempel 1) (Eksempel 2)

Playr indekserer Play.com annenhver time og gir deg mulighet til å sette opp en liste over spill (watchlist) og varsler deg via e-post når et av dine spill a) blir billig b) kommer på lager c) nærmer seg release.

Eier
    Ble medlem
    Jan 2008
    Bosatt
    Billingstad
    PSN
    Thelle
    Nivå
    65
    Poeng
    9593
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    Sitat Opprinnelig skrevet av samdret Vis innlegg
    Jeg prøvde å søke, men kommer ikke opp noe, men har disse linkene liggende som snarveier i browseren hjemme

-Thelle-

Crash Bandicoot
    Ble medlem
    May 2009
    Bosatt
    Moss
    PSN
    pettla77
    Nivå
    27
    Poeng
    2136
    Ryktenivå
    3
    Achievements:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Thelle Vis innlegg
    Tollen tar å bestemmer seg for kursen litt før den "gamle" kursen går ut. De ser an markedet litt og vil alltid velge en kurs over den "normale" kursen.
    Når det gjelder kjøp, så er det jo bankens vekslingskurs som gjelder for belastning av konto, men når det gjelder moms, toll osv. Så gjelder tollens egne satser. Så da kan man "plutselig" gå på en smell om velger ett produkt som ligger i grenseland på grensa ved vekslingskurs.

-Thelle-
    Så lenge du kan dokumentere at varen kostet under kr. 200 når du kjøpte den så slipper du å betale moms toll ect.
    Jeg kjøpte en vare fra play.com som når jeg kjøpte den kostet akkurat under kr. 200, men den ble stoppet i tollen ettersom tollens satser viste at den kostet over kr 200. Når jeg dokumenterte den faktiske kostnaden for produktet så fikk jeg varen uten å måtte fortelle den. Det er jo mulig at jeg var heldig... Det vet jeg ikke

Jeg er enig i at det ikke er mange kronene/ørene det som regel gjelder da

Crash Bandicoot
    Ble medlem
    May 2009
    Bosatt
    Moss
    PSN
    pettla77
    Nivå
    27
    Poeng
    2136
    Ryktenivå
    3
    Achievements:
    Sitat Opprinnelig skrevet av samdret Vis innlegg
    http://toll.no/templates_TAD/Tolltar...epslanguage=NO - Gjeldende valutakurser

Hehe... Joda... Har søkt opp disse sidene selv
    Linken som du viser til viser tollens omregningskurser og ikke gjeldende valutakurs. Valutakursen endres hver dag og varer ikke i en så lang periode som tollen benytter.

Eier
    Ble medlem
    Jan 2008
    Bosatt
    Billingstad
    PSN
    Thelle
    Nivå
    65
    Poeng
    9593
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    Tollvesenets grenser er der for å forenkle hele tollprosessen.
    Så om varen er OVER 200,- med tollens egne satser, så skal du betale 90,- i forenklet fortollingsgebyr + mva.
    Men om du gidder å krangle, og beløpet er serdeles lavt, så kan det være at du slipper. Men jeg TROR at du må være heldig,
    og møte på riktig person for å få det til.

-Thelle-

Soap
    Ble medlem
    Jan 2008
    Bosatt
    I.Q. Remix+
    PSN
    salusaegrotis
    Nivå
    51
    Poeng
    6200
    Ryktenivå
    5
    Achievements:
    Your first GroupTagger Second ClassVeteran5000 Experience Points
    Jeg bestilte http://www.play.com/DVD/DVD/4-/33399...s/Product.html for noen år siden.

Da kostet den litt mer
    Jan Svankmajer: The Complete Short Films (BFI) (3 Discs) (Region 2 DVD)
    Delivered to: ME AT HOME
    £29.99
    Posted: 21/08/2007
    £29.99 @ 11 = 329,89
    + 99
    = 428,89
    428,89 * 1,25 = 536,11
    Sist endret av barf : 6th October 2010 kl 18:55
    Utstyrsliste:
    3x PS2( 30004R )HDD OPL
    PS3( CECHExx ) Ubuntu 9.04, UAE, snes9x, mame, XBMC, MPlayer PS3, BD fjernkontroll
    PS3( CECHCxx ) Ubuntu 9.04, UAE, snes9x, mame, BD fjernkontroll
    All time high: Amiga: RockNRoll, PSP: PQ, PS2: Rez, IQ Remix+, PS3: echochrome, Uncharted & 2, LSW
    Venter på: Custom PS Store
    Lyd: Onkyo TX-SR875
    Datamaskiner: Amiga 3000/25MHz/52MB HD, MacBook 13"

There is only one OS: AmigaOS, the rest are just [l]imitations...

Crash Bandicoot
    Ble medlem
    May 2009
    Bosatt
    Moss
    PSN
    pettla77
    Nivå
    27
    Poeng
    2136
    Ryktenivå
    3
    Achievements:
    Hehe... Det er meget mulig at jeg var heldig

Beløpene er såpass små at jeg ikke gidder å krangle med dem om disse, men jeg bare la frem saken på en saklig måte og da sa han som jeg snakket med "OK" og jeg fikk tilsendt varen.

Crash Bandicoot
    Ble medlem
    May 2009
    Bosatt
    Moss
    PSN
    pettla77
    Nivå
    27
    Poeng
    2136
    Ryktenivå
    3
    Achievements:
    Sitat Opprinnelig skrevet av barf Vis innlegg
    Jeg bestilte http://www.play.com/DVD/DVD/4-/33399...s/Product.html for noen år siden.

Da kostet den litt mer

£29.99 @ 11 = 329,89
    + 99
    = 429,89
    429,89 * 1,25 = 536,11
    Vel... Som sagt så var det mulig at jeg var heldig
    Uansett så vil jeg jo ikke si at dette var litt over grensen... Her kom jo i utgangspunktet prisen på nesten kr. 330,- og da må man forvente å betale litt ekstra for å få det til Norge

Soap
    Ble medlem
    Jan 2008
    Bosatt
    I.Q. Remix+
    PSN
    salusaegrotis
    Nivå
    51
    Poeng
    6200
    Ryktenivå
    5
    Achievements:
    Your first GroupTagger Second ClassVeteran5000 Experience Points
    Jeg visste om det, men ville skrive det her så folk kan se hvor skakt det blir,
    i forhold til utgangspunktet.
    Utstyrsliste:
    3x PS2( 30004R )HDD OPL
    PS3( CECHExx ) Ubuntu 9.04, UAE, snes9x, mame, XBMC, MPlayer PS3, BD fjernkontroll
    PS3( CECHCxx ) Ubuntu 9.04, UAE, snes9x, mame, BD fjernkontroll
    All time high: Amiga: RockNRoll, PSP: PQ, PS2: Rez, IQ Remix+, PS3: echochrome, Uncharted & 2, LSW
    Venter på: Custom PS Store
    Lyd: Onkyo TX-SR875
    Datamaskiner: Amiga 3000/25MHz/52MB HD, MacBook 13"

There is only one OS: AmigaOS, the rest are just [l]imitations...

Crash Bandicoot
    Ble medlem
    May 2009
    Bosatt
    Moss
    PSN
    pettla77
    Nivå
    27
    Poeng
    2136
    Ryktenivå
    3
    Achievements:
    Sitat Opprinnelig skrevet av barf Vis innlegg
    Jeg visste om det, men ville skrive det her så folk kan se hvor skakt det blir,
    i forhold til utgangspunktet.
    Joda... Jeg er enig i at det er litt irriterende at noe som i utgangspunktet koster ca. kr. 330 kommer på over kr. 550 når alt er betalt
    Koster å bo i Norge om dagen

Eier
    Ble medlem
    Mar 2009
    Bosatt
    Trondheim
    PSN
    LtdEdFred
    Nivå
    66
    Poeng
    9977
    Ryktenivå
    10
    Achievements:
    Dette er jo ikke helt riktig. Du betaler jo ikke moms på tollgebyret.

£29.99 @ 11 = 329,89
    329,89 * 1,25 = 412.36
    + 99
    = 511.36

Men jeg er enig i at det er ganske forjævlig.

Lignende tråder

1. Alt av PS3 Spill / Tilbehør
    By Exotic in forum Kjøp
    Svar: 25
    Siste innlegg: 12th August 2010, 17:45
  2. Tips PSForum om billige spill, tilbehør eller konsoller
    By LtdEdFred in forum Tips om billige spill og hardware
    Svar: 18
    Siste innlegg: 13th July 2009, 03:07
  3. PS2(feit) + 53 spill og tilbehør
    By Mr.Petter in forum Salg
    Svar: 4