Kjempefin guide! Denne er det nok mange som kommer til å sette pris på!![]()
Guide: Hvordan legge til undertekst på filmer til PS3.
Som de fleste vet så støtter ikke PS3 subtitles (srt-filer) per dags dato.
Denne guiden vil vise deg hvordan du "brenner" underteksten fast i filmen,
altså slik at underteksten går i ett med filmen.
For å gjøre dette må filmen encodes om på nytt. Noe som tar tid.
Å encode om en 2 timer lang film kan gjerne ta 1 time eller mer... spørs hvor rask prosessor du har.
Det er altså den store ulempen med dette.
Du vil trenge følgende programmer:
VirtualDub: VirtualDub er et glimrende program for behandling av avi-filer. Et program jeg selv har brukt i ny og ne i mange år.
SRT to SSA Converter: Et program for å konvertere srt-filer til ssa-filer (Sub Station Alpha).
DivX: DivX codec. Denne har du sikkert allerede.
Subtitler plugin: Plugin til VirtualDub.
Det første vi skal gjøre er å konvertere srt-filen til en ssa-fil med programmet "SRT to SSA Converter". ssa-filen skal vi bruke senere i VirtualDub.
Start "SRT to SSA Converter" og åpne srt-filen som tilhører filmen (Browse-knappen).
Vi skal ikke gjøre så mye endringer her.
Eventuelt endre størrelsen på skriften, som står på 26 når man starter programmet. 20 eller 22 burde være passe stort for de fleste.
En annen ting det kan være lurt å være oppmerksom på, er fargen på skriften.
Den burde vel settes til hvit.
Trykk på Convert-knappen for å starte konverteringen.
Det neste vi skal gjøre er å starte VirtualDub og åpne Divx-filen ved å gå til File --> Open video file.
Pass på at Full processing mode er valgt under Video og at Source audio og Direct stream copy er valgt under Audio.
Det neste vi skal gjøre er å add'e en subtitler-plugin og velge ssa-filen vår.
Men først må "Subtitler.vdf" (ligger i subtitler-2_4.zip) kopieres til plugins-mappen i VirtualDub-mappen.
Når det er gjort gå til Video --> Filters....
Her skal vi trykke på "Add"-knappen og velge subtitler fra listen.
Trykk "OK".
Deretter velg ssa-filen din og trykk "OK".
Det siste vi skal gjøre før vi starter encodingen er å gå i innstillingene til Divx-codec'en og velge hvilken bitrate vi skal bruke.
Bitrate'en burde settes til minimum det samme som den originale avi-filen.
For å finne ut hvilken bitrate originalen har, gå til File --> File Information... og se på Data rate (kbps).
Gå til Video --> Compression... og velg DivX Codec fra listen og trykk på "Configure"-knappen.
Skriv inn den bitrate'en du vil ha.
Hvis du går under "Codec"-fanen og "Encoding mode" så kan du godt velge Better Quality for å oppnå bedre kvalitet på encodingen (går forøvrig utover hastigheten).
Gå til File --> Save as AVI... og velg et annet navn enn original-filen.
Trykk Save/Lagre for å starte encodingen.
PS. Du kan avbryte encodingen hvis du vil sjekke hvordan underteksten og videoen kommer til å se ut.
Lengden på avi-klippet blir da frem til det øyeblikket du trykket på "Abort"-knappen.
![]()
Sist endret av Leon83 : 27th February 2008 kl 18:41 Årsak: Rettet på en link
Kjempefin guide! Denne er det nok mange som kommer til å sette pris på!![]()
Trenger du eller ditt firma nettside er vi byrået for deg. Ta en titt på våre arbeider på We Make.
mkv2vob er nå utviklet et steg videre, og støtter nå .srt subtitles. testet i dag, det funket fint som F!
Sist endret av pausefisk : 28th February 2008 kl 21:37
Skal ikke PS3 egentlig støtte .srt filer nå? Hva gjør man for å få tekst uten å merge film med tekst?
Med programmet AVIAddXSubs kan man enkelt legge til subtitles uten å måtte encode på nytt.
Programmet kan lastes ned her: AVIAddXSubs v8.3
Utfallet blir en fil av typen .divx som inneholder selve filmen og subtitle-sporet... og denne kan spilles av på PS3.
Da er det bare å trykke på trekant under avspilling og velge subtitles.
Dette burde dog vært postet her for flere måneder siden... Kunne spart folk for mye frustrasjon
Selv prøvde jeg AVIAddXSubs først i dag, og det fungerer perfekt og prosessen tar bare noen minutter.
ehh, hvor kan man finne subtitler på filmer?
Sist endret av Kv1sten : 1st December 2008 kl 23:43
Spill: Uncharted • GTA4 • Tekken 5 • GH: Aerosmith • SSHD • WarHawk • Ratchet & Clank: TOD • BF:BC • MGS4 •
Titler som frister: Little Big Planet • Resistance 2 • Final Fantasy XIII • Guitar Hero: World Tour •
For norske tekster kan du bruke: Divx Norway eller Undertekster - Hjem .
Noen som vet om noe flere sider med norske undertekster ?
Synes det er greit med svenske undertekster, da de ofte er raskere ute, og har bedre kvalitet. Synes det desverre er mye skrivefeil i norske subtitles.
www.undertexter.se pleier å være raske ute, og har tekster til både serier og filmer, også for flere releaser av samme film.
Takk!, flere takk han om dere syns denne tråden var hjelpsom.
Flott gjort.
[PS3] 40 gb version
Spiller mest singstar på forspiel og så spyro av og til.
Jepp, derfor bruker jeg aldri disse undertekstene som er oversatt av amatører. De oversetter omtrent hver bidige setning ordrett, noe som ikke er gunstig i mange tilfeller. De profesjonelle oversetterne tilpasser setningene best mulig.
Jeg foretrekker engelsk tekst fremfor norsk og svensk "amatør-tekst". Da leser man det samme som skuespillerne sier og da får man med seg omtrent alt som blir sagt (hvis det er engelsk tale da).
Hvis jeg ser film alene og bruker lukkede hodetelefoner da foretrekker jeg faktisk å se filmen uten tekst.
Hei, Jeg fikk 2 filmer av en kompis i går, altså en fil med part en og en film ed part 2....
Tenkte om jeg skulle gjøre 1og 2 til en hel film... At det blir KUn 1 Full part....
Legger inn filene på movie maker og starter brunn ass dvd. etter en stund da jeg er ferdig funker kun 2 min og resten stopper(fryser) med kun bilde.. og null lyd... Noen som kunne hjelpe meg eller si meg hvordan jeg fikser dette? Eller noen andre programer jeg kan bruke?
Hjelp?Skjønner ikke hvordan jeg bruker AVIAddSubs! Noen som kan gi meg en liten guide? (A)
Seff..
Veldig enkelt å bruke dette til ps3, skal lage en kort guide her:
1. Først må du lage samme navn på filmen og undertekstfilen, som f.eks "filmen.avi" og "filmen.srt" og ha dem i samme mappe.
2. Åpne aviaddsubs, klikk på configuration 1 øverst. Her kan man velge diverse innstillinger til tekststørrelse, farge på tekst etc..
Trenger bare å bruke "sub1" taben...
Jeg har alt på standard, utenom "character set" som jeg har satt som "ANSI", language code er bare det navnet som kommer opp på skjermen når man velger undertekst på ps3 så det er samme hva man velger der.. Bruker ellers font size på 22.. endrer egentlig ingen ting annet, det er opp til hva du selv ønsker.
3. Øverst, gå til "create divx with subtitles". Nest nederst trykker du på de 3 prikkene som er d samme som "bla igjennom" let deg frem til filmfilen og dobbeltrykk.
4. Nederst gjør du det samme, bare her velger du mappen der den nye filmen med underteksten inkludert skal ligge.
5. Nå skal alt være klart, trykk på create subtitled divx file og den sier ifra når den er ferdig.
6. Nå er filmen laget som en .divx fil og hvis du skulle ha problemer å spille denne av på ps3 ( skal egentlig fungere) så må du endre filtypen fra .divx til .avi
Man må som regel uansett aktivere subtitle når filmen begynner, dette kan man gjøre enten via subtitle knapp på bd-fjernkontroll eller via trekant på kontrolleren og bla til undertekst og trykke den på...
Hvis filmen ikke kommer opp på ps3 må du trykke på trekant på mappen filmen er i og velge "vis alle". da skal alle filer komme frem i mappen...
Dette er slik jeg gjør dette, bruker og legge filmene på en minnepenn og sette den i ps3, funker også fint å streame via windows media player men med et treigt nettverk anbefales ikke det...
Det er også mulig å velge andre innstillinger på configuration 2 i aviaddsubs, men det er ikke nødvendig for de fleste...
håper dette hjalp deg litt og bare spør hvis det er noe mer...
Sist endret av looneytoon : 15th December 2008 kl 22:11